Lingonkolan

Jag såg att de kokade lingonkola på Go kväll. Brukar titta på det när Clara från underbaraclara (bloggen) är med. I alla fall så fick jag ett sånt himla sug efter knäck. Så sen har här kokats tre olika sorters knäck och kola. Knäck, lingonkola och lakritskola. Receptet på lakritskola har jag fått av farmor.

Eftersom min mage inte tål grädde använder jag iMat havrebas istället och jag tycker att det går lika bra. Här kommer receptet på lingonkolan.  

Lingonkola

Ingredienser
Beräknat för 10 portioner (?)
2 dl  frysta lingon
1 1/2 dl  iMat havrebas
2 1/2 dl  strösocker
1 msk  ljus sirap
 


Gör så här:
Tina lingonen och mixa med en stavmixer (eller ta en elvisp som jag gjorde), sila av fruktköttet. Koka lingonsaft, iMat havrebas, strösocker och ljus sirap och låt det sjuda på låg värme tills termometern visar 122 grader. Eller gör ett kulprov. Häll upp i knäckformar och låt stelna.









Fina gamla konservburken i glas får agera både godisskål och tekanna hos oss i jul.
Till knäcken gjorde vi te av en av de kinesiska tebollar vi köpte i Peking tidigare i år.
















































Kommentarer
Postat av: Sara

JAG VILL HA LINGONKOLA! Jag tänkte göra det, men hade så mycket annat att göra! (typ kärleksfulla köttbullar) åh, spara en åt mig!

2011-12-23 @ 21:02:28
URL: http://saraochsakerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0